Especificaciones para OpenGL 4.2


Casi un año después de las especificaciones de OpenGL 4.1, el Grupo Khronos, ha publicado las especificaciones para la última versión de esta API de desarrollo con OpenGL 4.2 (Open Graphics Library 4.2) que extiende sus funcionalidades para mejorar el rendimiento, conservando la compatibilidad con versiones anteriores.

Las novedades están orientadas principalmente a los desarrolladores:
  • Enabling shaders with atomic counters and load/store/atomic read-modify-write operations to a single level of a texture. These capabilities can be combined, for example, to maintain a counter at each pixel in a buffer object for single-rendering-pass order-independent transparency.
  • capturing GPU-tessellated geometry and drawing multiple instances of the result of a transform feedback to enable complex objects to be efficiently repositioned and replicated.
  • modifying an arbitrary subset of a compressed texture, without having to re-download the whole texture to the GPU for significant performance improvements.
  • packing multiple 8 and 16 bit values into a single 32-bit value for efficient shader processing with significantly reduced memory storage and bandwidth, especially useful when transferring data between shader stages.

Si dispones de una tarjeta NVIDIA ya puedes probar los nuevos drivers beta GeForce 280.28 (Windows) y 280.10.01.02 (Linux), los cuales están disponibles desde NVIDIA. Para los usuario de ATI, AMD debe estar terminando la implementación y supongo que saldrán en la próxima versión que debería salir a mediados de mes.

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